• Integracja w edukacji

        • „Gdyby wszyscy mieli po cztery jabłka

          Gdyby wszyscy byli silni jak konie

          Gdyby wszyscy byli jednakowo bezbronni w miłości

          Gdyby każdy miał to samo

          Nikt nikomu nie byłby potrzebny”

          Jan Twardowski

           

          INTEGRACJA W EDUKACJI

           

          „ Integracja to bycie razem, to wspólne przeżywanie”.

          Termin integracja pochodzi z łaciny (integro) i oznacza proces tworzenia się całości z jakiejś części, zespalania poszczególnych elementów w całość. Sposobem realizowania idei integracji w edukacji jest tworzenie klas integracyjnych w szkołach masowych.

          Klasy integracyjne umożliwiają włączenie dzieci niepełnosprawnych w społeczność dzieci pełnosprawnych, a tym samym rozwinięcie między tymi dziećmi pozytywnych więzi emocjonalno-społecznych.

           

          Integracja jest szansą dla każdego:

          • dla uczniów i ich rodziców, gdyż klasa integracyjna daje możliwość rozwoju społecznego i intelektualnego;
          • dla nauczycieli, bo praca w klasie integracyjnej sprzyja samodoskonaleniu, kreatywności;
          • dla środowiska lokalnego, ponieważ klasa integracyjna uczy tolerancji, przyzwyczaja do zróżnicowanego obrazu społeczeństwa.

           

          Klasa integracyjna jest przeznaczona dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.

          W klasie integracyjnej mogą się znaleźć uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności:

          • niesłyszący i słabosłyszący;
          • niewidomi i słabowidzący;
          • niepełnosprawni ruchowo (w tym z afazją);
          • niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim;
          • z niepełnosprawnością sprzężoną;
          • z autyzmem lub Zespołem Aspergera.

           

          Praca i nauka w klasach integracyjnych daje wiele korzyści dzieciom:

          • Mała liczebność grupy, jednoczesna praca dwóch pedagogów pozwala na dokładne zdiagnozowanie przyczyn trudności w nauce dziecka zdrowego i dziecka niepełnosprawnego, daje też dużą możliwość odkrycia dziecka wybitnie zdolnego.
          • Kształtuje pozytywne cechy osobowości: otwartość, wrażliwość, uczynność, cierpliwość, wytrwałość. Sprzyja łagodnemu wychodzeniu z egoizmu właściwego każdemu dziecku.
          • Aktywność dzieci zdrowych, ich spontaniczność mobilizuje dzieci niepełnosprawne do pracy na lekcjach i po zajęciach. Dzieci niepełnosprawne zachęcone przez swoich zdrowych kolegów stawiają sobie cele, które zmuszają je do osobistej mobilizacji.
          • Atmosfera w klasie zapewnia poczucie bezpieczeństwa.
          • W klasie integracyjnej każdy uczeń ma takie same prawa i obowiązki z zastrzeżeniem, że każdy jest indywidualnością mającą inne możliwości psychofizyczne.
          • Program nauczania jest modyfikowany w zależności od możliwości konkretnego ucznia
          • Klasy integracyjne pracują o oparciu o obowiązujący powszechnie program szkoły masowej i na bazie obowiązujących podręczników.
          • W odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych program jest modyfikowany w zależności od dynamiki rozwoju dziecka i jego postępów.
          • W każdym zespole klasowym pracuje jednocześnie dwóch pedagogów: nauczyciel prowadzący, nauczyciel specjalny - wspomagający. Są oni w równym stopniu odpowiedzialni za postępy uczniów.
          • Mała liczebność klasy integracyjnej, obecność dwóch nauczycieli oraz indywidualne podejście do każdego ucznia skutkuje wysoką jakością nauczania. Dzieci uczące się w klasach integracyjnych osiągają takie same, a nawet wyższe wyniki w opanowaniu wiedzy szkolnej i umiejętności

           

          Metody i formy pracy w klasach integracyjnych:

          Najważniejszą zasadą pracy z uczniami w klasach integracyjnych jest ich podmiotowe traktowanie. Stosuje się aktywne metody nauczani:

          • różnicuje się wymagania oraz stopień trudności zadań;
          • zwraca się uwagę na rozwijanie u uczniów umiejętności społecznych i interpersonalnych;
          • stosuje się aktywne metody nauczania.

           

          Ocenianie w klasie integracyjnej:

          System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania. Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania. Oceniając uczniów z orzeczeniami nauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych.

           

           

           

          Rodzic zapisując dziecko do klasy integracyjnej daje mu szansę nauczenia się tolerancji, szacunku i zrozumienia potrzeb drugiego człowieka.