Aktywna tablica
Aktywna tablica 2024
W roku szkolnym 2024/2025 szkoła aktywnie realizowała działania w ramach programu „Aktywna tablica 2024”, którego celem jest rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów ze SPE. Dzięki wsparciu finansowemu szkoła została wyposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz przeprowadziła liczne działania edukacyjne i szkoleniowe.
Zakupiony sprzęt i oprogramowania
- 6 laptopów
- 3 licencje Microsoft Office
- Monitor interaktywny SMART Board GX 165
- Programy edukacyjne:
- Koncentracja uwagi
- Moce emocji – poziom 1
- Moce emocji – poziom 2
- Spektrum Autyzmu
- LogopediaWyżej wymienione sprzęt i oprogramowania wzbogaciły warsztat pracy szkolnych specjalistów, zwłaszcza w zakresie terapii logopedycznej, wsparcia rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych u dzieci w spektrum autyzmu.
Szkolenia nauczycieli – rozwój kompetencji zawodowych
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica” nauczyciele wzięli udział w technicznych szkoleniach wewnątrzszkolnych z funkcji i obsługi zakupionych sprzętów i oprogramowań, które przeprowadziły panie mgr Sylwia Kownacka i mgr Justyna Kliś.
Ponadto, nauczyciele (10 osób) uczestniczyli w licznych szkoleniach i webinarach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:
- Styczeń 2025 – Szkolenie Rady Pedagogicznej z programu „Aktywna tablica 2024”,
- Luty 2025 – Szkolenie z programów logopedycznych – mgr Sylwia Kownacka,
- Kwiecień 2025 – Szkolenie z programu TUS – mgr Justyna Kliś i mgr Matylda Szojda, - Maj 2025 – III spotkanie dla koordynatorów i nauczycieli rządowego programu „Aktywna tablica 2024”– mgr Anna Matejko (otrzymany certyfikat).Szkolenia i webinary z zakresu TIK i AI:
Nowa Era:
-Grudzień 2024 – Nowe technologie w klasie
Edunation:
- Styczeń 2025 – 10 najlepszych aplikacji
- Marzec 2025 – Canva w edukacji
Projekt OSEhero:
Szkolenia:
- Styczeń 2025 – Mowa nienawiści w sieci
- Kwiecień 2025 – AI i oszustwa
- Czerwiec 2025 – Socjotechnika
Inicjatywy szkolne:
- Listopad 2024 – styczeń 2025 – Higiena cyfrowa
- Styczeń – luty 2025 – Dzień Bezpiecznego Internetu w 3D
Organizacja zajęć z wykorzystaniem TIK – użyte strony i aplikacje:
- LearningApps
- Teacher
- Educandy
- Canva
Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 35 z OI im. Matki Teresy z Kalkuty w Tychach stosowali TIK w procesie nauczania oraz współpracowali z nauczycielami ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Rudolfa Zaręby w Tychach.
Szkolna koordynatorka wraz z zespołem nauczycieli uczestniczyli w trzech spotkaniach w ramach międzyszkolnej sieci współpracy. Podczas spotkań uczestnicy:
- wymieniali się informacjami na temat obsługi i zastosowania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych,
-stworzyli bazę materiałów dydaktycznych,
-omówili organizacji lekcji i zajęć otwartych,
- podsumowali realizację zamierzonych działań.
W Szkole Podstawowej nr 35 z OI im. Matki Teresy z Kalkuty w Tychach przeprowadzono dwie lekcje otwarte:
- Marzec 2025 r. – Ruchy Ziemi – prowadząca: mgr Barbara Kula
- Maj 2025 r. – Każdy jest w czymś dobry – prowadząca: mgr Jolanta Arndt-Nowak
Ponadto, nauczyciele (4 osoby) w ramach międzyszkolnej sieci współpracy dzielili się doświadczeniami z innymi nauczycielami, udostępniając scenariusze zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK:
- Utrwalanie poprawnej wymowy głosek przedniojęzykowych – prowadząca: mgr Sylwia Kownacka,
- Utrwalanie głosek syczących w izolacji – prowadząca: mgr Ewa Matusik,
- Rozpoznawanie i wyrażanie emocji- „Co czuję i jak to okazuję?” – prowadząca mgr Matylda Szojda,
- Klasowy ogródek - prowadząca: mgr Barbara Markiewicz.
Szkolna koordynatorka nadzorowała działania w zakresie stosowania TIK w szkole. W działaniach tych uczestniczyły nauczycielskie zespoły samokształceniowe:
- zespół matematyczno- przyrodniczy,
- zespół humanistyczny,
- zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej,
- zespół do spraw integracji.
Powyższe zespoły wspierały dyrektora szkoły i nauczycieli oraz mobilizowały ich do wykorzystywania narzędzi TIK w codziennym procesie edukacyjnym, które stosowano w wymiarze co najmniej 5 godzin w każdym tygodniu nauki podczas zajęć logopedycznych, rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, terapii pedagogicznej, a także podczas zajęć lekcyjnych z poszczególnych przedmiotów ogólnokształcących.
Stosowanie TIK znacznie wpłynęło na formy i metody pracy w nauczaniu, m. in.:
- szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt TIK i programy wspierające dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- wzmocniono współpracę wewnątrzszkolną i międzyszkolną nauczycieli,
- wzrosła aktywność uczniów oraz ich zaangażowanie na lekcjach i zajęciach dodatkowych,
- prezentowane na zajęciach treści mogły być odbierane wielozmysłowo, co wpływało na poziom zrozumienia omawianych zagadnień,
- nauczyciele podnieśli swoje kompetencje w zakresie wykorzystywania TIK w procesie nauczania,
- korzystano z dobrych praktyk innych szkół,
- wdrożono TIK w nauczaniu przedmiotów ogólnokształcących i zajęć specjalistycznych.
W ramach programu „Aktywna tablica 2024” szkoła skutecznie zrealizowała zaplanowane działania, osiągając zamierzone cele w zakresie podnoszenia jakości edukacji poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zakupione programy i pomoce dydaktyczne, w tym interaktywny monitor dotykowy, laptopy oraz oprogramowanie edukacyjne, zostały zintegrowane z codzienną praktyką dydaktyczną.
Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach z zakresu obsługi sprzętu oraz metodyki jego wykorzystania, co przełożyło się na wzrost kompetencji cyfrowych kadry pedagogicznej oraz podniesienie atrakcyjności prowadzonych zajęć. Działania podejmowane przez szkołę były zgodne z harmonogramem i wytycznymi programu.
Zaangażowanie szkoły w działania upowszechniające dobre praktyki w zakresie wykorzystania TIK, opierały się m.in. na organizacji lekcji otwartych oraz wymianie doświadczeń z innymi placówkami edukacyjnymi.
Podsumowując, realizacja programu „Aktywna Tablica 2024” przebiegła w sposób efektywny i zgodny z założeniami, a uzyskane rezultaty w istotny sposób wpłynęły na rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, a także na poprawę jakości procesu kształcenia.
Szkolny koordynator: mgr Anna Matejko
Członkowie zespołu realizującego program: mgr Kinga Campr, mgr Justyna Kliś