Aktywna tablica

      • Aktywna tablica 2024

      •      W roku szkolnym 2024/2025 szkoła aktywnie realizowała działania w ramach programu „Aktywna tablica 2024”, którego celem jest rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów ze SPE. Dzięki wsparciu finansowemu szkoła została wyposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz  przeprowadziła liczne działania edukacyjne i szkoleniowe.

        Zakupiony sprzęt i oprogramowania

         

        - 6 laptopów
        - 3 licencje Microsoft Office
        - Monitor interaktywny SMART Board GX 165
        - Programy edukacyjne:
          - Koncentracja uwagi
          - Moce emocji – poziom 1
          - Moce emocji – poziom 2
          - Spektrum Autyzmu
          - Logopedia

             Wyżej wymienione sprzęt i oprogramowania wzbogaciły warsztat pracy szkolnych specjalistów, zwłaszcza w zakresie terapii logopedycznej, wsparcia rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych u dzieci w spektrum autyzmu.

        Szkolenia nauczycieli – rozwój kompetencji zawodowych

         

             Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica” nauczyciele wzięli udział w  technicznych szkoleniach wewnątrzszkolnych z funkcji i obsługi zakupionych sprzętów i  oprogramowań, które przeprowadziły panie mgr Sylwia Kownacka i mgr Justyna Kliś.

        Ponadto, nauczyciele (10 osób) uczestniczyli w licznych szkoleniach i webinarach z  zakresu stosowania TIK w nauczaniu:

        - Styczeń 2025 – Szkolenie Rady Pedagogicznej z programu Aktywna tablica 2024”,
        - Luty 2025 – Szkolenie z programów logopedycznych – mgr Sylwia Kownacka,
        - Kwiecień 2025 – Szkolenie z programu TUS – mgr Justyna Kliś i mgr Matylda Szojda,  - Maj 2025 – III spotkanie dla koordynatorów i nauczycieli rządowego programu „Aktywna tablica 2024”– mgr Anna Matejko (otrzymany certyfikat).

        Szkolenia i webinary z zakresu TIK i AI:

        Nowa Era:

        -Grudzień 2024 – Nowe technologie w klasie

        Edunation:

        - Styczeń 2025 – 10 najlepszych aplikacji

        - Marzec 2025 – Canva w edukacji

        Projekt OSEhero:

        Szkolenia:

        - Styczeń 2025 – Mowa nienawiści w sieci

        - Kwiecień 2025 – AI i oszustwa

        - Czerwiec 2025 – Socjotechnika

        Inicjatywy szkolne:

        - Listopad 2024 – styczeń 2025 – Higiena cyfrowa

        - Styczeń – luty 2025 – Dzień Bezpiecznego Internetu w 3D

        Organizacja zajęć z wykorzystaniem TIK – użyte strony i aplikacje:

        - LearningApps

        - Teacher

        - Educandy

        - Canva

             Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 35 z OI im. Matki Teresy z Kalkuty w Tychach stosowali TIK w procesie nauczania oraz współpracowali z nauczycielami ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Rudolfa Zaręby w Tychach.

             Szkolna koordynatorka wraz z zespołem nauczycieli uczestniczyli w trzech spotkaniach w ramach międzyszkolnej sieci współpracy. Podczas spotkań uczestnicy:

        - wymieniali się informacjami na temat obsługi i zastosowania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych,

        -stworzyli bazę materiałów dydaktycznych,

        -omówili organizacji lekcji i zajęć otwartych,

        - podsumowali realizację zamierzonych działań.

             W Szkole Podstawowej nr 35 z OI im. Matki Teresy z Kalkuty w Tychach przeprowadzono dwie lekcje otwarte:

        • Marzec 2025 r. – Ruchy Ziemi – prowadząca: mgr Barbara Kula
        • Maj 2025 r. – Każdy jest w czymś dobry – prowadząca: mgr Jolanta Arndt-Nowak

        Ponadto, nauczyciele (4 osoby) w ramach międzyszkolnej sieci współpracy dzielili się doświadczeniami z innymi nauczycielami, udostępniając scenariusze zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK:

        • Utrwalanie poprawnej wymowy głosek przedniojęzykowych – prowadząca: mgr Sylwia Kownacka,
        • Utrwalanie głosek syczących w izolacji – prowadząca: mgr Ewa Matusik,
        • Rozpoznawanie i wyrażanie emocji- „Co czuję i jak to okazuję?” – prowadząca mgr Matylda Szojda,
        • Klasowy ogródek -  prowadząca: mgr Barbara Markiewicz.

             Szkolna koordynatorka  nadzorowała działania w zakresie stosowania TIK w szkole. W działaniach tych uczestniczyły nauczycielskie zespoły samokształceniowe:

        • zespół matematyczno- przyrodniczy,
        • zespół humanistyczny,
        • zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej,
        • zespół do spraw integracji.

             Powyższe zespoły wspierały dyrektora szkoły i nauczycieli oraz mobilizowały ich do  wykorzystywania narzędzi TIK w codziennym procesie edukacyjnym, które stosowano w wymiarze co najmniej 5 godzin w każdym tygodniu nauki podczas zajęć logopedycznych, rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, terapii pedagogicznej, a także podczas zajęć lekcyjnych z poszczególnych przedmiotów ogólnokształcących.

         

        Stosowanie TIK znacznie wpłynęło na formy i metody pracy w nauczaniu, m. in.:

        • szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt TIK i programy wspierające dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
        • wzmocniono współpracę wewnątrzszkolną i międzyszkolną nauczycieli,
        • wzrosła aktywność uczniów oraz ich zaangażowanie na lekcjach i zajęciach dodatkowych,
        • prezentowane na zajęciach treści mogły być odbierane wielozmysłowo, co  wpływało  na poziom zrozumienia omawianych zagadnień,
        • nauczyciele podnieśli swoje kompetencje w zakresie wykorzystywania TIK w procesie nauczania,
        • korzystano z dobrych praktyk innych szkół,
        • wdrożono TIK w nauczaniu przedmiotów ogólnokształcących i zajęć specjalistycznych.

             W ramach programu „Aktywna tablica 2024” szkoła skutecznie zrealizowała zaplanowane działania, osiągając zamierzone cele w zakresie podnoszenia jakości edukacji poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zakupione programy i pomoce dydaktyczne, w tym interaktywny monitor dotykowy, laptopy oraz oprogramowanie edukacyjne, zostały zintegrowane z  codzienną praktyką dydaktyczną.

             Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach z zakresu obsługi sprzętu oraz metodyki jego wykorzystania, co przełożyło się na wzrost kompetencji cyfrowych kadry pedagogicznej oraz podniesienie atrakcyjności prowadzonych zajęć. Działania podejmowane przez szkołę były zgodne z harmonogramem i wytycznymi programu.

         

        Zaangażowanie szkoły w działania upowszechniające dobre praktyki w zakresie wykorzystania TIK, opierały się m.in. na organizacji lekcji otwartych oraz wymianie doświadczeń z innymi placówkami edukacyjnymi.

             Podsumowując, realizacja programu „Aktywna Tablica 2024”  przebiegła w sposób efektywny i zgodny z założeniami, a uzyskane rezultaty w istotny sposób wpłynęły na  rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, a także na poprawę jakości procesu kształcenia.

         

        Szkolny koordynator: mgr Anna Matejko

        Członkowie zespołu realizującego program: mgr Kinga Campr, mgr Justyna Kliś